بوتاکس در درمان میگرن :به نظر نمی رسد که بوتاکس در همه جا به عنوان یک روش درمانی برای جوانسازی پوست ظاهر می شود بوتاکس یک مارک نوروتوکسین بوتولینوم است ، یک ماده پروتئینی است که در اصل از باکتری Clostridium botulinum گرفته شده است.

اکنون بوتاکس برای معالجه تعدادی از شرایط پزشکی از جمله اسپاسم عضلات ، تعریق بیش از حد ، مثانه بیش فعال و برخی شرایط عضلات چشم مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال ، یکی از رایج ترین کاربردهای بوتاکس در درمان میگرن است. میگرن مزمن ، به عنوان سردرد تعریف شده ، که بیش از 15 روز در ماه رخ می دهد بیش از سه ماه ، نادر است و فقط در حدود 3٪ از جمعیت میگرن را تحت تأثیر قرار می دهد. با این وجود ، از آنجا که خود میگرن بسیار شایع است ، این بیماری در نهایت بر تعداد زیادی از افراد تأثیر می گذارد و می تواند بسیار ناتوان کننده باشد.

یک متاآنالیز اخیر نتایج مطالعات متعدد قبلی را برای بررسی سودمندی بوتاکس در درمان میگرن ، جمع کرده است. نتایج حاکی از آن است که از این روش درمانی بهره ای حاصل شده است. این امر نه تنها کیفیت زندگی را بهبود بخشید و هم بسامد سردردهای میگرنی مزمن را کاهش داد ، اما این کار عوارض کمی و خفیف دارد.

چگونه بوتاکس در درمان میگرن موثر است؟

بوتاکس در درمان میگرن در سال 2000 معرفی شد ، پس از آنکه برخی از افراد  برای درمان زیبایی بینی خطوط صورت بوتاکس تزریق کردند. مطالعات اولیه پس از آن مشاهدات نتایج متناقضی به بار آورد. سپس در سال 2010 ، دو مطالعه بزرگ از فواید بوتاکس (كاهش در روز سردرد و بهبود كیفیت زندگی) نشان داد كه FDA این روش درمانی را برای میگرن مزمن تأیید كرد.

نوروتوکسین بوتولین به اعصاب منتقل می شود ، که در آن می تواند انتشار انتقال دهنده های عصبی ، مواد شیمیایی حاوی سیگنال بین سلولهای مغزی را تغییر دهد. این مکانیسم اصلی مسئول فلج عظلات در بوتاکس است.

با این حال، این روند مشابه در سایر نقاط بدن  ممکن است تولید درد را با مسدود کردن و انتشار مواد شیمیایی درد را مانند ماده P و پپتیدهای مرتبط با کلسی تونین قطع کند. اگرچه هنوز اثبات نشده است،این روند می تواند به پایین آمدن فرآیندهای درد در داخل مغز منجر شود که می تواند میگرن مزمن باشد. اگرچه این مکانیسم می تواند فرکانس و شدت سردرد را کاهش دهد ، اما به نظر نمی رسد بوتاکس در درمان میگرن شرایط اصلی میگرن را تغییر دهد.

خطرات این درمان چیست؟

از لحاظ تئوریکی ، تقسیم بوتاکس از محل تزریق به مناطق دیگر می تواند منجر به ضعف یا فلج عضلات شود و پزشکان معمولاً استفاده از آن را در افرادی که شرایط ضعف عضلانی دارند خودداری می کنند. اما در عمل ، واکنش های بدن یا عوارض جانبی نادر است.

گاهی اوقات سوزش ناشی از تزریق خفیف گزارش شده است. در بعضی مواقع ، افتادگی موقت پلک یا تغییر در بیان صورت ناشی از از بین رفتن خطوط پیشانی دیده می شود. با جابجایی تزریق های بعدی به یک مکان متفاوت می توان از این عوارض جلوگیری کرد. افراد معمولاً بعد از تزریق هیچ محدودیتی ندارند و ممکن است به کار یا فعالیتهای عادی برگردند.

بوتاکس برای چه کسانی مناسب نیست و برای چه کسانی مناسب است؟

از زمان معرفی آن ، بوتاكس در صورت عدم موفقیت سایر روشهای درمانی ، به یک درمان پذیرفته شده برای میگرن مزمن تبدیل شده است. بوتاکس می تواند به افراد کمک کند تا با کمتر روزهای کاری از دست رفته احساس بهتر و عملکرد بیشتری داشته باشند ، و اغلب این اقدامات درمانی توسط برنامه های بیمه درمانی انجام می شود.

بوتاکس معمولاً در افرادی که ماهانه 14  بار یا کمتر سردرد میگرنی دارند ، استفاده نمی شود. با این حال ، بعضی اوقات از “برچسب خاموش” (خارج از تأیید FDA) برای سایر انواع سردردهای مزمن ، مانند سردرد تنشی مزمن استفاده می شود.

بوتاکس در مقایسه با سایر روش های درمانی برای جلوگیری از میگرن مناسب است؟

یک برنامه جامع مدیریت میگرن شامل حفظ شیوه زندگی سالم ، جلوگیری از بروز میگرن تا حد ممکن و استفاده از داروهای بدون نسخه (برای متوقف کردن میگرن در حال انجام) در صورت لزوم است.

درمان درد میگرن معمولاً غیر از بوتاکس، درمانهای استاندارد دیگری  از جمله داروهای پیشگیری دارد. یک نقطه ضعف بوتاکس این است که برای حفظ اثرش باید هر سه ماه یک بار از طریق تزریق توسط پزشک تجویز شود. علاوه بر این ، ممکن است افرادی که از بوتاکس استفاده می کنند ، برای دریافت نتایج بهینه ، داروهای میگرنی تجویز شده قبلی خود را مصرف کنند.

با این وجود ، بوتاکس در درمان میگرن در ایالات متحده به یک روش درمانی رایج تبدیل شده است. بوتاکس در درمان میگرن اگر به خوبی تزریق شود سودمند است ، و به نظر می رسد برای مدیریت طولانی مدت میگرن مزمن بی خطر است.

برچسب ها :

Comments are closed.