نگاهی کوتاه به تزریق ژل

مزایا تزریق ژل و عوارض تزریق ژل بسته به نوع آنها متفاوت است ، از انجا که چهار مؤلفه اصلی ساختاری صورت پوست ، چربی ، ماهیچه و استخوان است. با افزایش سن ، و از دست دادن حجم در این ساختارها موجب بروز علائم پیری می شود. که برای از بین بردن این علائم برخی افراد از تزریق ژل کمک میگرند.

با گذشت زمان و افزایش سن ، افتادگی استخوان های در صورت می تواند منجر به جمع شدن فک ، افتادگی بینی و از بین رفتن حجم گونه ها شود. ماهیچه های صورت نیز از نظر حجم و خاصیت ارتجاعی کاهش می یابد و افت و حرکت چربی صورت بیشتر علائم پیری را برجسته می کند. سرانجام ، پوست کشش یافته و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد – همراه با  این تغییرات چین و چروک ، افتادگی پوست و سایر علائم آشنایی پیری ایجاد می شوند.

تزریق ژل در پوست ، یک درمان تزریقی است که در مطب پزشک انجام می شود ، که می تواند به صاف کردن خطوط و پر کردن حجم از دست رفته کمک کند و جوانی را به صورت شما برگرداند.

ژل تزریق یا تزریق ژل در پوست چیست؟

جنس ژل تزریق مواد نرم و ژل مانندی است که در زیر پوست تزریق می شوند. تزریق این ژل ها می تواند مواردی از جمله صاف کردن دایره های عمیق زیر چشم ، برجسته سازی گونه ها ، حجم دادن به لب ، صاف کردن خطوط لب و چین های بینی را برطرف کند (چین و چروک هایی که از طرف بینی تا گوشه های دهان حرکت می کنند).

ژل های تزریق داری مزایا و معایب خاص خود هستند و می توانند از انواع مختلفی تشکیل شوند  که برخی از آنها به صورت طبیعی و برخی مصنوعی هستند. یکی از رایج ترین ترکیبات مورد استفاده در ژل تزریق ، اسید هیالورونیک (HA) است. HA ماده ای است که به طور طبیعی در پوست ما وجود دارد و در نگه داشتن آبرسانی و حجم دهی پوست نقش عمده ای دارد .ژل تزریق اسید هیالورونیک ، بسته به ترکیب شیمیایی خاص خود ، قبل از جذب تدریجی بدن ، می توانند از شش ماه تا یک سال ماندگاری داشته باشد.

یکی از مهمترین مزایای تزریق ژل اسید هیالورونیک ، جدا از ظاهر طبیعی آنها هنگام تزریق ، این است که در صورت بروز عوارض تزریق ژل می تواند توسط محلول مخصوص حل شود ، همچنین ، بیشتر ژل های تزریق  هیدروژن با لیدوکائین ، یک عامل بی حس کردن بهم زده می شود تا در طول درمان درد وجو نداشته باشد.

سایر فیلر یا ژل های تزریق  در دسترس شامل مواردی است که از:

  • ژل هیدروکسیلاپاتیت کلسیم
  • ژل اسید پلی- L– لاکتیک
  • ژل پلی متیل متاکریلات

البته به این نکته هم اشاره شود که مزایا تزریق ژل همچنین معایب تزریق ژل هر کدام از ژل های تزریق متفاوت است.

تزریق ژل در لب

ژل هیدروکسیلاپاتیت کلسیم یک ترکیب مانند مواد معدنی است که به طور طبیعی در استخوان های انسان یافت می شود. سالها است که در دندانپزشکی و جراحی پلاستیک با سابقه طولانی ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد.

ژل اسید پلی- L– لاکتیک یک ژل تزریق مصنوعی است که به تحریک تولید کلاژن کمک می کند. این ژل تزریق با دیگر ژل  متفاوت است زیرا نتایج آن تدریجی است؛ و اثرات آن در طی چند ماه اتفاق می افتد زیرا بدن را به تولید کلاژن تحریک می کند.

ژل پلی متیل متاکریلات یک ژل نیمه دائمی است. اگرچه در مقایسه با دیگر ژل های تزریق  قابل تجزیه بیولوژیکی با دوام تری دارد ، اما عوارض بالقوه ای مانند تشکیل توده ها یا قابل مشاهده در زیر پوست را نشان می دهد.

مزایا تزریق ژل و عوارض تزریق ژل متفاوت است و همچنین تراکم ، طول عمر و بافت منحصر به فردی دارند ، به این معنی که یک ماده خاص ممکن است کم و بیش مناسب یک ناحیه خاص از صورت با نتیجه مطلوب باشد. انتخاب نوع مناسب ژل تزریق  نیاز به راهنمایی یک متخصص پوست با مجوز ، در جراح زیبایی با درک دقیق آناتومی صورت و آشنایی با انواع ژل تزربق موجود و روشهای تزریق مربوطه دارد.

کاربرد تزریق ژل در زمینه های مختلف

ژل تزریق چانه

مزایای تزریق ژل

روش‌های زیبایی هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، همین ویژگی‌ها و نیز وضعیت بیمار و خواسته او، مواردی هستند که پزشک را در انتخاب روش درمان، کمک می‌کنند.

در این زمینه مزایای  تزریق ژل به قرار زیر است:

  • از مهم ترین مزیت تزریق ژل به دست آمدن نتایج مثبت بلافاصله بعد از پایان تزریق
  • غیر تهاجمی بودن روش و عدم نیاز به جراحی
  • نداشتن دوره نقاهت و استراحت پس از پایان تزریق
  • درصد بالای رضایت افراد از نتایج حاصل از این روش
  • کسب نتایج کاملا طبیعی
  • عدم نیاز به دارو‌های آرام بخش و بیهوشی
  • قابل اجرا در طول یک جلسه حدودا ۲۰ دقیقه‌ای
  • بی تاثیر بودن بر توانایی فرد در نشان دادن حالات صورت مثل لبخند و اخم و…
  • قابلیت برگشت و اصلاح نتیجه حاصل از تزریق در صورت عدم رضایت
  • دارای تاییدیه ایمنی و سلامت از سازمان غذا و داروی امریکا (FDA)

عوارض تزریق ژل

عوارض تزریق ژل کاملا بستگی به نوع ژل دارد، ژل‌هایی خوب هستند که نخست بدن به آن‌ها واکنش ندهد و بعد به مرور زمان قوام و شکل خود را زیر پوست محل تزریق از دست ندهند.

برای مثال از عوارض تزریق ژل،  ژل‌هایی وجود دارند که بعد از تزریق تا چند ماه هیچ مشکلی ندارند، ولی بعد از چند سال گلوله گلوله می‌شوند و در این صورت تخلیه آن‌ها از پوست هم بسیار مشکل است لذا مراجعه کننده باید از پزشک خود نوع و مارک ژل را بپرسد.

البته مواردی دیگر از عوارض تزریق ژل وجود دارد که ربطی به کیفیت بد آن ژل تزریقی ندارد بلکه به علت تکنیک غلط تزریق است، مثلا اگر موضع خوب ضد عفونی نشود و شرایط تزریق استریل رعایت نشود در محل تزریق ممکن است عفونت ایجاد شود که البته در این موارد می‌توان با درمان مناسب ضد میکروبی مشکل را حل کرد.

نظرات خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید .