لیزر موهای زائد و الکترولیزرر دو نوع محبوب از بین بردن بلند مدت مو هستند. هر دو با هدف قرار دادن فولیکول های مو واقع در زیر سطح پوست کار می کنند.

به گفته انجمن جراحی پوستی آمریکا ، محبوبیت لیزر موهای زائد با افزایش نزدیک به 30 درصد نسبت به سال  2013و روش  الکترولیزر در حال افزایش است.

در این مقاله  نحوه انجام هر دو روش، مزایا لیزر موهای زائد، عوارض لیزر موهای زائد و دستورالعملهای هر روش ، ارائه شده است.

از لیزر موهای زائد چه انتظاری است؟

لیزر موهای زائد از اشعه خفیف  لیزر پر حرارت استفاده می کند. هدف آسیب رساندن به فولیکول های مو به اندازه کافی برای کاهش چشمگیر رشد مو است. اگرچه اثرات آن طولانی تر از روش های موهای زائد خانگی مانند اصلاح مو است ، اما لیزر موهای زائد نتیجه دائمی نمی دهد. برای رفع موهای بلند مدت باید چندین روش درمانی را اجرا شود.

مزایا لیزر موهای زائد چیست؟

مزایا لیزر موهای زائد به صورت خلاصه در زیرآمده است:

1-لیزر موهای زائد ممکن است تقریباً در هر جای صورت و بدن به جز ناحیه چشم شما انجام شود. این روش کاربردهای مختلفی دارد.

2-مدت زمان بهبودی کم و بیش وجود دارد. بعد از هر عمل می توانید فعالیتهای عادی خود را از سر بگیرید.

3-اگرچه ممکن است موهای جدید هنوز هم رشد کنند ، شما متوجه خواهید شد که آنها نسبت به گذشته ظریف تر و سبک تر می شوند. این بدان معنی است که هنگامی که رشد مجدد وجود دارد ، مانند گذشته سنگین به نظر نمی رسد.

4-اگر هم پوست نرم و هم موهای تیره داشته باشید این روش به بهترین وجه کار می کند.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

عوارض  لیزر موهای زائد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاول
  • التهاب
  • ورم
  • تحریک
  • تغییر رنگدانه ها (معمولاً تکه های سبک بر روی پوست تیره تر)
  • قرمزی
  • زخم و تغییر در بافت پوست عوارض جانبی نادر است.

عوارض جزئی لیزر موهای زائد مانند سوزش و قرمزی در طی چند ساعت بعد از عمل از بین می روند. علائمی که بیشتر از آن طول بکشد باید با پزشک معالج شما باشد.

در نظر داشته باشید در صورتی عوارض لیزر موهای زائد به حداقل می رسد که یک متخصص پوست و مویی که به پزشک متخصص مراجعه باشید. استفاده از سالن ها زیبایی  و لیزر در منزل توصیه نمی شود.

مراقبت های بعدی از لیزر موهای زائد  چیست؟

قبل از عمل ، ممکن است متخصص پوست شما برای به حداقل رساندن درد ، از پماد ضد درد استفاده کند. اگر  درد را حس می کنید ، در مورد  مصرف داروهای تسکین دهنده درد با پزشک خود صحبت کنید. پزشک همچنین ممکن است برای درد شدید ، کرم استروئیدی تجویز کنید.

علائم شایع مانند قرمزی و تورم ممکن است با اعمال یخ یا کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده تسکین یابد.

لیزر موهای زائد به جای از بین بردن موها –  رشد مو را غیر فعال می کند. بنابراین به درمان های بعدی نیاز خواهید داشت. جلسه های درمانی منظم نیز نتایج  موثری را  آشکار میکند.

همچنین بعد از هر بار لیزر مو ، به ویژه در ساعات اوج نور روز ، در معرض نور خورشید قرار نگیرید. افزایش حساسیت به نور خورشید پوست را در معرض آفتاب سوختگی قرار می دهد. از ضد افتاب استفاده کنید. کلینیک سیمارو همچنین توصیه می کند شش هفته قبل از لیزر موهای زائد از نور مستقیم آفتاب خودداری کنید تا از بروز اختلالات رنگدانه در پوست برنزه جلوگیری کنید.

چند جلسه درمان  بعدی برای  مراقبت های بعد ازلیزر موهای زائد ضروری است. بیشتر افراد هر شش هفته یکبار و حداکثر شش بار به جلسه بعدی نیاز دارند. این امر به جلوگیری از رشد مو پس از جلسه اولیه لیزر مو زائد کمک می کند. بسته به نیاز خود می توانید سالی یک یا دو بار این کار را انجام دهید.

هزینه لیزر موهای زائد

هزینه لیزر موهای زائد از آنجا یک روش آرایشی اختیاری محسوب می شود ، بنابراین تحت پوشش بیمه نمی باشد. هزینه کلی لیزر موهای زائد بر اساس چند جلسه مورد نیاز شما متفاوت است. همچنین می توانید در مورد هزینه لیزر مو زائد پرداخت با متخصص پوست خود صحبت کنید.

اگرچه لیزر موهای زائد در منزل ممکن است از نظر هزینه لیزر موهای زائد  مقرون به صرفه باشد ، اما اثبات نشده است که ایمن یا مؤثر است.

از الکترولیزر چه انتظاری دارید

الکترولیزر نوع دیگری از روش های رفع مو زائد است که توسط متخصص پوست انجام می شود. همچنین رشد مو را مختل می کند. این فرآیند با وارد کردن دستگاه اپیلاتور به پوست کار می کند. از فرکانس های رادیویی موج کوتاه در فولیکول های مو استفاده می کند تا رشد موهای جدید را متوقف کند. این باعث جلوگیری از رشد فولیکول های مو می شود و باعث از بین رفتن موهای موجود می شود. با این حال ، برای رسیدن به بهترین نتیجه ، هنوز هم نیاز به چندین جلسه درمان دارید.

بر خلاف لیزر موهای زائد ، الکترولیزر توسط منبع معتبر سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به عنوان یک راه حل دائمی حمایت می شود.

مزایا الکترولیزر

علاوه بر تولید نتایج ماندگارتر ، الکترولیزر بسیار متنوع است. این می تواند به جلوگیری از رشد جدید مو برای همه انواع پوست و مو کمک کند. الکترولیزر همچنین ممکن است در هر جای بدن از جمله ابروها مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض الکترولیزر

عوارض جزئی الکترولیزر شایع است ، اما آنها در طی یک روز از بین می روند. شایعترین علامت آن قرمزی جزئی از سوزش پوست است. درد و تورم بسیار نادر است.

عوارض احتمالی شامل عفونت ناشی از سوزن های غیر استریل مورد استفاده در طول عمل و همچنین زخم ها است.

مراقبت های بعد الکترولیزر

نتایج الکترولیزر به دلیل از بین رفتن فولیکول مو ثابت است. از نظر تئوریک ، داشتن فولیکول های مو آسیب دیده بدان معنی است که هیچ موی جدید قادر به رشد نیست.

این نتایج فقط در یک جلسه حاصل نمی شوند. خصوصاً اگر در حال انجام این عمل در ناحیه بزرگی مانند پشت ، یا در ناحیه ای از رشد موهای ضخیم تر مانند ناحیه عموتی تر باشید ، این مورد به ویژه در مواردی انجام می شود.

 بیشتر افراد برای دستیابی به نتایج بهینه هر هفته یا دو بار در هفته به جلسات مجدد نیاز دارند. پس از از بین رفتن مو ، دیگر نیازی به درمان ندارید.

هزینه الکترولیزر

مانند لیزر موهای زائد ، هزینه الکترولیزر تحت پوشش بیمه نیست. مبلغی که پرداخت می کنید به اندازه منطقه مورد نظر بستگی دارد و تعداد پیگیری های مورد نیاز بستگی دارد. برخی پزشکان نرخ ساعتی را پرداخت می کنند. الکترولیزر با هر مراجعه هزینه کمتری دارد ، اما ممکن است جلسات بیشتری را در مقایسه با لیزر درمانی داشته باشید.

کدام بهترین است؟

لیزر موهای زائد و الکترولیزر هر دو در مقایسه با تراشیدن مو اثر ماندگاری بیشتری دارند. اما به نظر می رسد که الکترولیزر بهترین عملکرد را دارد. اثر نتایج طولانی تر است. الکترولیزر همچنین خطرات و عوارض کمتری را به همراه دارد.

نکته منفی این است که الکترولیزر باید در جلسات بیشتری انجام شود. این کار مانند لیزر موهای زائد با لیزر نمی تواند مناطق بزرگی را به طور همزمان بپوشاند.

همچنین ، انجام یک روش و سپس روش دیگر ایده خوبی نیست. به عنوان مثال ، انجام الکترولیزر بعد از لیزر موهای زائد ، اثرات اولین روش را مختل می کند. در مورد بهترین گزینه با متخصص پوست صحبت کنید. اگر تصمیم دارید روشهای رفع موهای زائد را تغییر دهید ، شاید لازم باشد چندین ماه قبل از شروع صبر کنید.

Comments are closed.